Przepisy:
Szczegółowe przepisy dot. jezdni i chodników znajdują się tutaj: Rozporządzenie Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać drogi publiczne i ich usytuowanie
Najważniejsze z nich to:
- Minimalna szerokość chodnika przy jezdni: 2,00m (możliwość zwężenia przy przeszkodzie do 1,25m)
- Minimalna szerokość chodnika nie przy jezdni: 1,50m (możliwość zwężenia przy przeszkodzie do 1,00m)
- Maksymalne nachylenie chodnika 6%
- Schody i pochylnie na chodniku mogą być jednobiegowe lub wielobiegowe proste lub łamane ze spocznikami.
- Liczba stopni w biegu schodów nie może być mniejsza niż 3 i nie większa niż 13; dopuszcza się 17 stopni w schodach jednobiegowych.
- Wysokość stopnia nie może być większa niż 17,5 cm, a szerokość od 30 cm do 35 cm, przy czym
2 h + s = 60 cm do 65 cm, gdzie h oznacza wysokość, a s – szerokość stopnia. - Szerokość ścieżki rowerowej 1,5 – 2,0m
Wymagania stawiane nawierzchniom
- możliwość użytkowania przez cały rok niezależnie od warunków atmosferycznych
- użytkowanie zgodnie z przeznaczeniem nie powinno niszczyć nawierzchni (odkształcenia i obniżenia wartości estetycznych)
- płaszczyzna powierzchni powinna być maksymalnie pozioma, ale z minimalnym spadkiem umożliwiającym odprowadzenie wody opadowej i naturalne ukształtowanie terenu
- nawierzchnia nie powinna być źródłem zanieczyszczeń
- estetyka i harmonijna kompozycja z otoczeniem
- wymogi bezpieczeństwa (dot. nawierzchni w terenie publicznym)
- wymogi norm budowlanych (nie dotyczy ogrodów prywatnych)
Wpływ gruntu i lokalizacji na wybór rodzaju nawierzchni
- Wysadzinowość gruntu: Zjawisko wznoszenia się podłoża na skutek zamarzania wody w powierzchniowych warstwach gleby: Najmniej wysadzinowe są żwiry, pospółki, piaski, najbardziej: gliny, iły, namuły organiczne
- Przemarzalność gruntu: Poziomy przemarzania gruntu
Konstrukcja nawierzchni
Ogólny schemat przekrojowy nawierzchni.
- Warstwa ścieralna
- Warstwa wiążąca
- Warstwa podbudowy zasadniczej
- Warstwa podbudowy pomocniczej
Spadki nawierzchni
Odwodnienie nawierzchni realizowane jest poprzez odprowadzenie wody w odpowiednim kierunku spadkami (podłużnie, poprzeczne), następnie woda jest zbierana odwodnieniem punktowym lub liniowym do kanalizacji deszczowej. Na rzucie poniżej zaznaczono spadki poprzeczne obustronne, jednostronne oraz podłużne. Są też widoczne osie jezdni/chodników z wysokościami względnymi.
Liniowe
Punktowe
Klasyfikacja nawierzchni
- Nawierzchnie gruntowe nieulepszone
- Nawierzchnie gruntowe ulepszone
- Nawierzchnie gruntowe ulepszone stabilizowane
- Nawierzchnie twarde nieulepszone z kruszyw
- Nawierzchnie twarde nieulepszone z elementów obrobionych
- Nawierzchnie twarde ulepszone stabilizowane
- Nawierzchnie specjalne i kombinowane
Dobór nawierzchni
Teren zieleni | Zalecana nawierzchnia |
---|---|
ogród prywatny | dowolna |
place zabaw | gruntowa, trawiasta, kora, poliuretanowa, gumowa |
tereny sportowe | poliuretanowa, gumowa, mączka ceglana (korty tenisowe) |
park leśny | gruntowa, żwirowa |
ulice, place miejskie | twarde nieulepszone i ulepszone |
ścieżki rowerowe | asfalt piaskowy |